13 دسامبر 2022- پیش بینی می شود که شیوع دیابت نوع 2 همچنان در حال افزایش باشد. رخداد چندین عارضه قلبی متابولیکی در اوایل زندگی، اهمیت شناسایی جمعیت های پرخطر و استفاده از استراتژی های پیشگیری از دیابت را برجسته می کند.از جمله گروه‌های پرخطر، زنان دارای سابقه ی دیابت بارداری هستند که در مقایسه با جمعیت زنان سالم، ممکن است ده برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 باشند.

تحقیقات کنونی نشان داده است که نوشیدن دو تا پنج فنجان قهوه ی کافئین دار یا بدون کافئین در روز به جای نوشیدنی های مصنوعی و شیرین شده با قند معمولی، به طور بالقوه جایگزین سالم تری برای به تاخیر انداختن شروع دیابت نوع 2 یا پیشگیری از این بیماری است.

این احتمالاً به دلیل اجزای زیست فعال موجود در قهوه است، مانند پلی فنول ها، که ریزمغذی های طبیعی گیاهی هستند. اجزای زیست فعال، انواعی از مواد شیمیایی هستند که به مقدار کم در گیاهان و برخی غذاها مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، روغن‌ها و غلات کامل یافت می‌شوند و ممکن است سلامتی را تقویت کنند.

به نظر می رسد این نوشیدنی رایج و محبوب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در جمعیت عمومی کاهش می دهد. با این حال، این که آیا ممکن است برای زنانی که دیابت بارداری داشته اند نیز مفید باشد، مشخص نیست.

برای بررسی این موضوع، محققان نقش مصرف طولانی مدت قهوه را پس از بارداری پیچیده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان زنانی با سابقه دیابت بارداری بررسی کردند.

محققان بیشتر تاثیر مصرف قهوه بر دیابت نوع 2 را با جایگزینی قهوه به جای نوشیدنی های شیرین مورد بررسی قرار دادند. یافته های این مطالعه، در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد.

در این مطالعه، محققان بیش از 4500 شرکت کننده ی زن عمدتا سفیدپوست را که سابقه دیابت بارداری داشتند، برای بیش از 25 سال دنبال کردند و ارتباط مصرف طولانی مدت قهوه با خطر بعدی دیابت نوع 2 را در میان آنها بررسی کردند.

این تحقیق نشان داد که مصرف قهوه کافئین دار در میان زنان پس از بارداری، ارتباط معکوس خطی با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد. در مقایسه با کسانی که اصلاً قهوه کافئین دار نمی نوشیدند، در بین کسانی که یک فنجان قهوه ی کافئین دار یا کمتر، دو تا سه فنجان و چهار فنجان یا بیشتر در روز می نوشیدند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به ترتیب تا 10 ، 17 و 53 درصد کاهش یافت.

جالب اینجاست که در این مطالعه، ارتباطی بین مصرف قهوه بدون کافئین با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیدا نشد. با این حال، این یافته ممکن است به دلیل تعداد نسبتاً کم زنانی باشد که قهوه بدون کافئین مصرف کرده‌اند، به طوری که این مطالعه نتوانست ارتباط قابل‌توجهی را تشخیص دهد.

مهمتر از آن، جایگزینی نمودن قهوه کافئین‌دار به جای نوشیدنی‌های شیرین نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داد، تا 10 درصد برای یک فنجان نوشیدنی شیرین شده با شکر مصنوعی، و تا 17 درصد برای یک فنجان نوشیدنی شیرین شده با شکر معمولی.

پروفسور ژانگ، مدیر مرکز جهانی سلامت زنان آسیایی و استاد گروه زنان و زایمان در دانشکده پزشکی یونگ لو لین، و دانشگاه ملی سنگاپور که در همکاری با محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد و مؤسسه ملی بهداشت، این تحقیق را رهبری کرد،گفت: تاکنون، یافته های کلی نشان داده اند که قهوه کافئین دار، زمانی که به درستی مصرف شود (دو تا پنج فنجان در روز، بدون شکر و لبنیات با چربی کامل یا پرچرب)، می تواند در یک سبک زندگی نسبتا سالم برای جمعیت خاصی گنجانده شود.

نقش های مفید قهوه به طور مداوم در میان جمعیت های مختلف از جمله آسیایی ها نشان داده شده است. با این حال فرهنگ و رفتارهای محلی نوشیدن قهوه ممکن است در افراد متفاوت باشد، مانند روش های دم کردن، دفعات نوشیدن، و سایر چاشنی های موجود در قهوه. بنابراین، مطالعات بیشتری برای بررسی نقش مصرف قهوه در بافت محلی با پیامدهای عمده سلامتی مورد نیاز است.

دکتر جیاکسی یانگ، نویسنده ی اول این مطالعه و پژوهشگر فوق دکتری درمرکز جهانی سلامت زنان آسیاییو گروه زنان و زایمان دردانشگاه ملی سنگاپور، گفت: اگرچه قهوه به‌عنوان جایگزین بالقوه سالم ‌تری برای نوشیدنی‌های شیرین است، فواید قهوه برای سلامتی متفاوت است و بستگی زیادی به نوع و مقدار چاشنی هایی مانند شکر و شیر دارد که به قهوه ی خود اضافه می کنید. با این حال، زمانی که قهوه در مقادیر بیش از حدی مصرف می شود باید نگران بود. همچنین لازم به تاکید است که گروه های خاصی باید مراقب نوشیدن قهوه ی خود باشند، زیرا در مورد اثرات قهوه بر بارداری، جنین و کودکان اطلاعات زیادی در دست نیست.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-coffee-regularly-pregnancy-diabetes-women.html